Analisis Strategi Marketing Pasar Dalam Meningkatkan Penjualan Digital Printing Pada PT Prabu Hassa Prima Ditinjau Dalam Perspektif Islam

  • Asfia Ziani Sekolah Tinggi Ekonomi Manajemen Bisnis Islam Bandung
  • Miftahudin Sekolah Tinggi Ekonomi Manajemen Bisnis Islam Bandung
Keywords: Digital Printing; Digital Marketing; Market Marketing

Abstract

PT Prabu Hassa Prima, a Digital Printing company that has experienced a significant transformation since its inception in 2012. In an era of rapid development of the digital printing industry, this company stands out as a major player with an innovative focus. This research is interested in analyzing the market marketing strategy at PT Prabu Hassa Prima in an effort to increase digital printing sales, with an emphasis on Islamic principles. This research uses a qualitative descriptive approach with case studies, data was collected through in-depth interviews, observations and document studies. Data analysis techniques for data reduction, data presentation and conclusions. The results of this research show that PT Prabu Hassa Prima is quite successful in implementing a Market Marketing strategy, namely a market coverage strategy by serving the entire market spectrum with a focus on a multi-market strategy. geographic strategy focused on the local market in the city of Bandung. Meanwhile, the market entry strategy is adapting as a strategy to compete in the market, with regular updates to the e-commerce website and digital marketing platform. Then PT Prabu Hassa Prima has adhered to Islamic principles, with the characteristics of Amanah, fathonah. Fair pricing and show responsibility.

References

Aenul Fadillah, Kisanda Midisen, MH Ainulyaqin, & Sarwo edy. (2024). Analisis Kebijakan Program Rumah Gratis Siap Huni pada Koperasi Syariah Benteng Mikro Indonesia dalam Perspektif Ekonomi Islam. Economic Reviews Journal, 3(1), 437–451 . https://doi.org/10.56709/mrj.v3i1.167

Afandrianti Maulida, Y., & Habiburahman, H. (2022). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN KERIPIK PISANG DI ERA PANDEMI COVID-19 (STUDI PADA UMKM KERIPIK SUMBER REZEKI). SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(4), 303–314. https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i4.34

’AinulyaqinM. (2021). Analisis Peranan Strategi Marketing Funding Dalam Peningkatan Jumlah Nasabah dan Dana Pihak Ketiga:. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 3(1), 142-153. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v3i2.308

Ainulyaqin, M. H., Sakum., Edy, S., Rakhmat, A. S., & Wulandari, M. (2023). Peran Program Pemerintah Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Pada Masa Pandemi Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal ilmiah ekonomi islam, 9(03), 3643-3650. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i3.10881

Anwar Fauzi Rohman, & Syifa Pramudita Faddila. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Pada Percetakan Cipta Ratu. OPTIMAL Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 3(3), 34–51. https://doi.org/10.55606/optimal.v3i3.1790

Efilianti, D., Bima, M., Anggrek, J., 16, N., Nae, R., Barat, R., & Bima, K. (2018). ETIKA BISNIS DALAM PANDANGAN ISLAM: KONSEP DAN IMPLEMENTASI PADA PELAKU USAHA KECIL (Vol. 1, Issue 2).

HasibuanJ., EdyS., & AinulyaqinM. (2023). Analisis Praktik Giveaway Dalam Jual Beli Online pada Perspektif Ekonomi Syariah: Studi pada Oflaila_Busana. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(1), 737-748. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i1.4473

Lestari, D. S., & Ainulyaqin, M. H. (2022). Program Industrialisasi Dalam Mengatasi Kesenjangan Ekonomi Di Masyarakat : Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(01), 288-297. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4077

Lestari, W., Musyahidah, S., Istiqamah, R., Syariah, J. E., Ekonomi, F., Islam, B., & Palu, I. (2019). Strategi Marketing Mix Dalam Meningkatkan Usaha Percetakan Pada CV. Tinta Kaili Dalam Perspektif Ekonomi Islam. In Jurnal Ilmu Ekonomi dan Bisnis Islam (Vol. 1, Issue 1).

Manggu, B., & Beni, S. (2021). ANALISIS PENERAPAN SEGMENTASI, TARGETING, POSITIONING (STP) DAN PROMOSI PEMASARAN SEBAGAI SOLUSI MENINGKATKAN PERKEMBANGAN UMKM KOTA BENGKAYANG. Sebatik, 25(1), 27–34. https://doi.org/10.46984/sebatik.v25i1.1146

Marlina, A., & Cahyono, J. (2021). STRATEGI RISET PASAR MELALUI DIGITAL MARKETING UNTUK MENDUKUNG PEMASARAN PRODUK UMKM MASYARAKAT MAGERSARI DI KAWASAN BALUWARTI SURAKARTA. In Juli (Issue 2). https://jurnal.ft.uns.ac.id/index.php/senthong/index

Marwiyah, S. L., ‘Anulyaqin, M. H., & Edy, S. (2023). Analisis Pengaruh Perilaku Konsumtif dan Tingkat Pendapatan Terhadap Online Shopping Pada E-Commerce Shopee Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal ilmiah ekonomi islam, 9(03), 4279-4294. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i3.10783

MH Ainulyaqin, Saiban, K., & Munir, M. (2023). Praktek Gadai Sawah di Kabupaten Bekasi Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 8(01), 51 - 60. https://doi.org/10.37366/jespb.v8i01.258

Nurhasanah, P., Achmad, Y., Ainulyaqin, M. H., & Edy, S. (2023). Efektivitas Penerapan UU. No. 13 Tahun 2011 pada Penanganan Fakir Miskin Dalam Perspektif Ekonomi Islam di Dinas Sosial Kabupaten Bekasi. Jurnal ilmiah ekonomi islam, 9(03), 4589-4605. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i3.10487

Rahayu, S. (2023). Strategi Pemasaran Produk Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya, 2(1), 109–113. https://doi.org/10.47233/jppisb.v2i1.705

Saroh, S., Achmad, L. I., Ainulyaqin, M H., & Edy, S. (2023). Analisis Transaksi Digital Non Fungible Token (NFT), Sebagai Instrumen Investasi Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(01), 378-386. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7948

Susanti, N. (2018). PERANCANGAN E-MARKETING UMKM KERAJINAN TAS. Jurnal SIMETRIS, 9(1). http://www.valyabags.online

Syafiq, A. (2019). Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Konsumen dalam pandangan Islam. Jurnal El-Faqih, 5(1). https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/faqih

Umul Qiromah, Sarwo Edy, Sakum, & M H Ainulyaqin. (2024). Analisis Strategi Marketing Mix pada Esteh Indonesia dalam Perspektif Ekonomi Islam . Economic Reviews Journal, 3(1), 312 –. https://doi.org/10.56709/mrj.v3i1.153

Wayan Aditya Tariana, I., Etik Setiawati, L., Made Rianita, N., Pendidikan Nasional, U., & Tinggi Ilmu Ekonomi Satya Dharma, S. (2023). Strategi Pemasaran Terhadap Tingkat Penjualan Pada Percetakan Mandala Digital Printing. Jurnal Artha Satya Dharma, 16(1).

Published
2024-05-05
How to Cite
Asfia Ziani, & Miftahudin. (2024). Analisis Strategi Marketing Pasar Dalam Meningkatkan Penjualan Digital Printing Pada PT Prabu Hassa Prima Ditinjau Dalam Perspektif Islam. Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 9(01), 216-231. https://doi.org/10.37366/jespb.v9i01.1329
Abstract viewed = 89 times
PDF downloaded = 90 times