PENGARUH LITERASI ZAKAT TERHADAP KEPERCAYAAN MUZAKKI PADA NU CARE-LAZISNU CABANG JEPARA

  • Dimas Ananda Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Aan Zainul Anwar Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
Keywords: zakat literacy, zakat knowledge, zakat calculation, trust

Abstract

Indonesia is the largest Muslim country in the world, but the gap in the potential and realization of zakat is quite high. Whereas zakat is an obligatory worship that must be fulfilled by every Muslim. In addition to the role of amil in managing zakat funds, zakat muzakki literacy is also a factor in the gap in zakat potential. This study aims to determine the effect of zakat literacy on the trust of muzakki at NU Care-Lazisnu Branch Jepara. This study uses quantitative methods, with multiple linear regression. Data were obtained through a questionnaire of  nahdliyin (member of Nahdlatul Ulama) who live in Jepara Regency who distributed zakat through NU Care-Lazisnu with a total population of 85,860 people and the number of samples is 100 respondents. The variables of this research are knowledge of zakat in general, knowledge of the obligation to pay zakat, knowledge of 8 asnaf, knowledge of zakat calculation and knowledge of the object of zakat. The results of this study indicate that knowledge of the obligation to pay zakat and knowledge of the 8 asnaf have a positive effect on muzakki's belief in lazisnu, while knowledge of zakat in general, knowledge of zakat calculation, and knowledge of the object of zakat do not have a positive effect on muzakki's belief in lazisnu.

References

Azzahra, R. H. (2018). PERUNDANG-UNDANGAN ZAKAT DI INDONESIA (STUDI HISTORIS REGULASI TENTANG ZAKAT). Jurnal Keislaman, Kemasyarakatan & Kebudayaan, 116.
Budiaji, W. (2013). SKALA PENGUKURAN DAN JUMLAH RESPON SKALA LIKERT. Jurnal Ilmu Pertanian dan Perikanan, 127-133.
Canggih, C., & indrarini, R. (2021). Apakah Literasi Mempengaruhi Penerimaan Zakat? Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia, 1-11.
Canggih, C., Fikriyah, K., & Yasin, A. (2017). INKLUSI PEMBAYARAN ZAKAT DI INDONESIA. Jurnal ekonomi dan bisnis islam, 1-7.
Chairunnisa, F. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi UntukBerkarir Sebagai Akuntan Publik(Studi Kasus Pada Mahasiswa Ekonomi Akuntansi Universitas Tanjungpura Pontianak). Audit dan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Tanjungpura, 1-26.
Dahlan, D. (2018). BANK ZAKAT: PENGELOLAAN ZAKAT DENGAN KONSEP BANKSOSIAL BERDASARKAN PRINSIP SYARIAH. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 156-165.
Dwi Istikhomah, A. (2019). PENGARUH LITERASI TERHADAP KEPERCAYAAN MUZAKI PADALEMBAGA PENGELOLA ZAKAT DENGAN AKUNTABILITAS DANTRANSPARANSI SEBAGAI VARIABEL INTERVENING. Economic Education Analysis Journal, 1.
Haki, U. (2020). PENGARUH PENGETAHUAN ZAKAT DAN CITRA LEMBAGA TERHADAP MINAT MUZAKKI DALAM MEMBAYAR ZAKAT FITRAH. Journal of islamic economics, finance and banking, 81-97.
Hasan, N., & Anwar, A. Z. (2021). Zakat Profesi dan Penerapan pada Organisasi Pengelola Zakat di Indonesia. Jepara: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan UNISNU.
Humas BAZNAS. (2020). BAZNAS : Zakat Masyarakat yang TakTercatat Rp 61,25 Triliun. Jakarta: BAZNAS.
Ishlah Avian, A. (2021). Pengaruh Literasi Amil terhadap Kepercayaan Muzaki Melalui Akuntabilitas danTransparansi Amil. Business and Accounting Education Journal, 81-100.
Ismawati, Sumarlin, Samsul, Sapa, N. B., & Supriadi. (2020). SOSIALISASI PENTINGNYA ZAKAT DI LINGKUNGAN BONTOPARANG KELURAHAN BONTOKADATTO KECAMATAN POLONGBANGKENG SELATAN KABUPATEN TAKALAR SULAWESI SELATAN. Abdimas Unwahas, 37-44.
Junjunan, M. I., Asegaf, M. M., & Takwil, M. (2020). PENGARUH TRANSPARANSI, AKUNTABILITAS, DAN IGCGTERHADAP TINGKAT KEPERCAYAAN MUZAKKI DI LEMBAGAAMIL ZAKAT DOMPET AMANAH UMAT. Jurnal Akuntansi Integratif, Vol. 06, No. 02.
Khairunnisa', A. H., Ningrum, J. W., Huda, N., & Rini, N. (2020). Brand Awareness dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Menyalurkan Zakat dan Donasi Melalui Tokopedia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 284-293.
Khasanah, U., Maghfur, M., & Qomar, M. N. (2021). Literasi Zakat: Interpretasi Masyarakat Terhadap Kewajiban Membayar Zakat. Journal of Islamic Social Finance Management, 83-92.
Maguni, W. (2013). PERAN FUNGSI MANAJEMEN DALAM PENDISTRIBUSIAN ZAKAT :DISTRIBUSI ZAKAT DARI MUZAKKI KE MUSTAHIK PADA (BADAN AMIL ZAKAT) BAZ. Jurnal Al-'Adl, 157-183.
Pertiwi, I. S. (2020). PENGARUH TINGKAT PENDAPATAN, LITERASI ZAKAT DANKEPERCAYAAN TERHADAP MINAT MASYARAKAT DALAMMEMBAYAR ZAKAT PADA BAZNAS PROVINSI LAMPUNG. Jurnal ilmu manajemen dan akuntansi, Hal 1-9.
Puskas BAZNAS. (2019). Indeks Literasi Zakat: Teori dan Konsep. Jakarta: Pusat Kajian Strategis BAZNAS.
Risky, F. (2021). Realisasi Baru 21,7 Persen, Wapres: Implementasi Zakat 2021 Perlu Ditingkatkan. Jakarta: IDX Channel.
Romdhoni, A. H. (2017). Zakat Dalam Mendorong Pertumbuhan Ekonomi dan Pengentasan Kemiskinan. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, Vol. 03, No. 01.
Setiawan, D. (2011). ZAKAT PROFESI DALAM PANDANGAN ISLAM. Jurnal sosial ekonomi pembangunan, 195-208.
Supomo, N. I. (2009). Metodologi Penelitian Bisnis Untuk Akuntansi dan Manajemen. Yogyakarta: BPFE.
Syafiq, A. (2018). PENINGKATAN KESADARANMASYARAKAT DALAM MENUNAIKANZAKAT, INFAQ, SEDEKAH DAN WAKAF(ZISWAF). Jurnal zakat dan wakaf, Vol. 5, No. 2.
Uyun, Q. (2015). ZAKAT, INFAQ, SHADAQAH, DAN WAKAF SEBAGAI KONFIGURASI FILANTROPI ISLAM. Islamuna, Vol. 2, No. 2.
Yasin, A. H. (2011). PANDUAN ZAKAT PRAKTIK. JAKARTA: Dompet Dhuafa Republika.
Yusi Ardini, A. (2020). Kepercayaan Muzakki Pada Organisasi Pengelola Zakat: Studi Empiris tentangPengaruh Mediasi Akuntabilitas dan Transparansi. Economic Education Analysis Journal, 133-149.
Zen, M. (2014). Zakat Profesi Sebagai Distribusi Pendapatan Ekonomi Islam. Human Falah, 63-91.
Zulhendra, J. (2017). TINJAUAN HUKUM ISLAM TERHADAP ZAKAT FITRAH DALAM BENTUK UANG. Jurnal Normative, 94-105.
Published
2023-05-01
How to Cite
Dimas Ananda, & Aan Zainul Anwar. (2023). PENGARUH LITERASI ZAKAT TERHADAP KEPERCAYAAN MUZAKKI PADA NU CARE-LAZISNU CABANG JEPARA. Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 8(01), 61 - 72. https://doi.org/10.37366/jespb.v8i01.770
Abstract viewed = 300 times
PDF downloaded = 559 times